0

5 najczęściej popełnianych błędów podczas fotografowania fajerwerków

Oceń

Fotografowanie fajerwerków jest bardzo przyjemnym tematem, dlatego każdy sympatyk sztucznych ogni chociaż raz w życiu wpadł na pomysł zrobienia im zdjęć. Nie zawsze kończyło się to sukcesem. Jak zatem zabrać się do fotografowania fajerwerków, by uzyskać zachwycające zdjęcia?

Fotografowanie fajerwerków a wybór właściwego miejsca

Najważniejsze w fotografowaniu fajerwerków jest ustalenie odpowiedniego miejsca. Przed przystąpieniem do działania należy zdecydować czy na zdjęciach powinny być widoczne jedynie sztuczne ognie, czy też charakterystyczne dla miasta obiekty.

Sam fotograf powinien pojawić się na miejscu znacznie wcześniej, by móc ustawić statyw i zająć najlepszą pozycję. Ważna jest też wysokość – zdjęcia wyjdą lepsze, jeśli będą robione z balkonu, dachu, najwyższego piętra budynku, mostu lub wzgórza.

Jeśli fotograf nie posiada statywu lub nie chce go ze sobą zabierać, może wykorzystać szeroką poręcz, ławkę lub mur, na których postawi aparat. Stabilizacja jest ważna, jeśli zdjęcia mają być wyraźne.

Wielu fotografów decyduje się na umieszczenie w kadrze charakterystycznego obiektu, ponieważ po pewnym czasie i uzbieraniu większej ilości zdjęć, nie wiadomo skąd pochodzi konkretna fotografia. Taki zabieg pozwala nie tylko rozpoznać miasto ujęte na zdjęciu, ale także je uatrakcyjni.

Fotografowanie fajerwerków a parametry aparatu

Fotografowanie fajerwerków wymaga pewnej ręki, dlatego niezbędne jest użycie statywu. By dodatkowo nie poruszać aparatem podczas wyzwalania, stosuje się zdalnie sterowane piloty lub wężyk spustowy. Osobom nieposiadającym tych akcesoriów zaleca się ustawienie samowyzwalacza.

Należy pamiętać o wyłączeniu autofocusa i lampy błyskowej.

Znaczenie ma również obiektyw. Powinien być on szerokokątny, by fajerwerki nie zostały ucięte na zdjęciach. W końcu łatwiej jest wykadrować gotową fotografię w programie graficznym niż ratować uwieczniony nie w całości wybuch.

By fotografować fajerwerki należy przełączyć tryb aparatu na manualny i wybrać funkcję Bulb. Daje ona możliwość kontrolowania czasu naświetlania. Z reguły wynosi on około 10 sekund.

Długi czas naświetlania wymaga najmniejszej czułości ISO, dlatego zaleca się, by została ustawiona na 100, by na tle nocnego nieba nie były dostrzegalne szumy.

Ostrość należy ustawić ręcznie na nieskończoność.

Tryb aparatu można ustawić również na Sztuczne Ognie, Krajobraz Nocny lub Krajobraz.

W uzyskaniu naturalnych kolorów fajerwerków pomoże dobór odpowiedniego balansu bieli. Profesjonalni fotografowie zalecają tryb Oświetlenie Żarowe lub Światło Dzienne.

Fotografowanie fajerwerków a efekty specjalne

Bardziej doświadczeni fotografowie decydują się na wykorzystanie efektów specjalnych w swoich zdjęciach. Często wykorzystywanym trickiem jest przysłanianie obiektywu między wybuchami. Należy jednak uważać, by nie poruszyć aparatem – zdjęcia wyjdą nieostre. Jest to technika, która pozwala stworzyć spektakularne zdjęcia, jednak wymaga od fotografa sporej cierpliwości.

Jeśli fotograf czuje się pewnie, może wykonywać zdjęcia z ręki, będą one „poruszone”, jednak w kontrolowany sposób.

Najczęściej popełniane błędy podczas fotografowania fajerwerków

Pokaz fajerwerków wymaga ustawienia przez fotografa odpowiedniego czasu naświetlania. Z reguły jest to od 2 do 10 sekund, by móc ująć na jednym zdjęciu smugę światła wystrzelonego sztucznego ognia oraz jego opadanie.

Fotografowanie fajerwerków bez statywu sprawia, że sztuczne ognie wyglądają na rozmazane lub poszarpane. Jeśli nie jest to celowe działanie, warto ustabilizować aparat. Do tego celu najlepiej jest użyć statywu lub twardego, stabilnego podłoża – ławki, muru,barierki.

Niedoświetlone lub prześwietlone zdjęcia to chyba najgorsze, co może spotkać fotografa podczas pracy w sylwestra. Dlatego wartość przysłony należy zwiększać lub zmniejszać na bieżąco, w zależności od powstałych efektów. Warto to kontrolować przez cały czas trwania pokazu ze względu na różną intensywność wystrzeliwanych fajerwerków.

Sam wybór miejsca ma ogromne znaczenie – jeśli nie zostanie przemyślane może okazać się, że fotograf nie widzi całego pokazu, ponieważ znaczną jego część przysłania wysoki budynek lub drzewo.

Istotne są też warunki atmosferyczne – niewielkie opady deszczu lub śniegu mogą przyczynić się do stworzenia ciekawych zdjęć. Ponadto niwelują one dym wytworzony przez sztuczne ognie, dzięki czemu wyraźniej je widać. Jednak niezbędne jest zasłonięcie aparatu, by krople wody nie osiadły na obiektywnie i nie stworzyły niepożądanego, dodatkowego efektu.
Wbrew pozorom ważny jest też kierunek wiatru – jeśli wieje on w stronę widowni, efekty będą przysłonięte grubą warstwą dymu, który pod koniec pokazu może niemal całkowicie przysłonić wybuchające fajerwerki.

Do najczęściej popełnianych błędów podczas fotografowania fajerwerków, należą:

  • ustawienie zbyt krótkiego czasu migawki,
  • fotografowanie bez statywu,
  • niekorzystne warunki atmosferyczne – deszcz, wiatr,
  • prześwietlenie lub niedoświetlenie,
  • nieodpowiednie miejsce.

Podsumowanie

Warto pamiętać, że najpiękniejsze sztuczne ognie z reguły zostają pozostawione na koniec. Dlatego należy wziąć ze sobą zapasową, gotową do użytku kartę pamięci oraz baterie, które na mrozie szybciej tracą swoją moc. Zdjęć trzeba zrobić bardzo dużo – na pewno większa ich część zostanie odrzucona, jednak będzie z czego wybierać.

Nie da się ukryć, że fotografowanie fajerwerków wymaga wiele szczęścia i cierpliwości, dlatego nie warto się zrażać po pierwszym nieudanym razie. Zniechęcać może jedynie fakt, że na kolejną okazję trzeba będzie czekać dość długo. Pamiętajmy jednak, że fajerwerki to nie tylko sylwester – to również inne imprezy okolicznościowe, podczas których można poćwiczyć fotografowanie fajerwerków.

Więcej szczegółów dotyczących fotografowania fajerwerków znajduje się w artykule: Fotografowanie fajerwerków w 5 prostych krokach – kompleksowy poradnik