0

Aparaty Instax zwykły gadżet czy przydatny aparat fotograficzny?

Aparaty Instax zwykły gadżet czy przydatny aparat fotograficzny?
5 (100%) 2 votes

W obecnych czasach większość z nas robi zdjęcia aparatami fotograficznymi w telefonie, cyfrówkami lub lustrzankami cyfrowymi. Pstrykamy masę różnych ujęć, często nawet nie zastanawiając się czy warto. Podczas wyjazdów, imprez lub spotkań rodzinnych robimy nawet kilkaset zdjęć, które zapisujemy na dysku a potem o nich zapominamy. Może jednak warto zmienić nasze nawyki?

Aparaty do fotografii natychmiastowej – co to jest i jak działają

Niemal każdy z nas ma jakiś aparat fotograficzny w domu. Mogą być to automaty lub lustrzanki o mniej lub bardziej rozbudowanych funkcjach. Wszystkie posiadają pojemne karty pamięci, co umożliwia nam zapisywanie na nich bardzo dużych ilości zdjęć. Jednak by móc cieszyć efektem końcowym musimy je wydrukować na co zazwyczaj nie mamy czasu. W związku z tym mamy wiele fotografii na dysku, o których nie pamiętamy.
Aparaty do fotografii natychmiastowej nie są bardzo rozbudowane techniczne jednak pozwalają się nam cieszyć efektem od razu.
Zazwyczaj ogniskowa obiektywu takich urządzeń wynosi 60 mm, choć zdarzają się także modele o ogniskowej 65.75 np. Fujifilm Instax Square SQ6. Wszystkie aparaty posiadają wbudowaną lampę błyskową oraz możliwość dopasowania trybu jasności. Zdjęcie w ich wnętrzu powstaje dzięki reakcji chemicznej na specjalnym papierze fotograficznym, którego światłoczułość odpowiada ISO 800. Po około dwóch minutach otrzymujesz gotowe zdjęcie o niedużych rozmiarach. Trzeba pamiętać, że ilość arkuszy wewnątrz aparatu jest ograniczona, więc należy z uwagę wybierać fotografowane ujęcia a ponieważ tego typy sprzęt nie posiada karty pamięci, jedyna kopia zdjęcia jaką masz, to ta którą trzymasz w dłoni.

Dodatkowe funkcje i udogodnienia w aparatach Instax

Aparaty Instax do fotografii natychmiastowej wyprodukowana zostały przez firmę Fujifilm. Niektóre modele wyposażono w dodatkowe funkcje i udogodnienia, które ułatwiają wykonywanie zdjęć i zwiększają ich jakość. Na przykład model Instax9 mini został również wyposażony w specjalne pokrętło, które umożliwia ustawienie najlepszego poziomu jasności zdjęcia. Innym wygodnym dodatkiem do tego typu urządzeń jest specjalne lusterko do selfi, a także nakładka makro.

W ofercie znajdują się również modele o bardziej rozbudowanej ilości parametrów, między innymi Fujifilm Instax Square SQ6, którym zrobisz zdjęcia o kwadratowym formacie posiada w pięć trybów fotografowania: selfie, makro, krajobraz, podwójna ekspozycja oraz jasny/ciemny, co umożliwia odpowiednie naświetlenie w każdej niemal sytuacji. Wersja aparatu Instax Wide 300 została wyposażona w 95 mm obiektyw, który doskonale się sprawdzi do robienia zdjęć krajobrazowych. Model Aparat FujiFilm Instax Mini 90 wzbogacony został między innym o tryby: impreza – umożliwiający nie tylko dobre naświetlenie pierwszego planu, lecz również tła, podczas robienia zdjęć przy małej ilości światła, oraz BULB – który doskonale się nadaje do robienia zdjęć nocnych. Dodatkowo model ten posiada również gniazdo do montażu statywu.

Ciekawostką wśród prezentowanych modeli to Fujifilm Instax SQ10, będący hybrydą łączącą w sobie cechy cyfrówki oraz analoga. Został wyposażony w aparat cyfrowy z autofokusem oraz ekran LCD, a jednocześnie moduł drukarki Instax. Zdjęcia wykonywane tym aparatem są zapisywane na karcie mikro-SD w rozdzielczości 1920×1920 px, które można potem zgrać na dysk. Dzięki temu zachowuje on wszystkie najważniejsze funkcje aparatu cyfrowego.

Kiedy warto mieć aparat do fotografii natychmiastowej

Wbrew temu co wielu się może wydawać aparaty typu Intax to nie jest jedynie zabawka dla dzieci lub nastolatek, lecz sprzęt który może się nam przydać w różnych sytuacjach. Szczególnie kiedy zależy nam na posiadaniu ciekawych fotografii w szybkim czasie np. na różnego typu imprezach, koncertach czy uroczystościach rodzinnych. Sprawdzi się również w podróży zwłaszcza, jeśli będziemy chcieli sfotografować jakieś ciekawe wydarzenie. Umożliwi również wykonywanie zdjęć najbliższym by zachować je jako pamiątkę w albumie. Bardziej złożone modele typu Fujifilm Instax SQ9, czy Fujifilm Instax SQ10 sprawią radość nawet bardziej wymagającym miłośnikom fotografii.