0

Dodatkowy obiektyw do telefonu – co daje i jakie ma funkcje?

Dodatkowy obiektyw do telefonu – co daje i jakie ma funkcje?
5 (100%) 2 votes

Wykonywanie zdjęć telefonem dawno przestało być jedynie formą uwiecznienia miłej chwili bez liczenia na dobrą jakość fotografii. Technologia znacznie ruszyła do przodu, a producenci smartfonów oferują rozwiązania, które w wielu przypadkach potrafią dać lepszy efekt, niż przy użyciu aparatu fotograficznego z nieco niższej półki. Obecnie zatem wykonując zdjęcia smartfonem, oczekujemy, że będą one miały wysoką jakość, ciekawy kadr i zadowalający efekt. Atrakcyjność takich zdjęć w znacznym stopniu może poprawić dodatkowy obiektyw do telefonu.

Jak montuje się dodatkowe obiektywy?

Wielu z nas słysząc o dodatkowym obiektywie do telefonu, wątpi w zasadność ich używania ze względu na strach przed ich montażem. Automatycznie wyobrażamy sobie konieczność rozkręcania telefonu i dokonywania żmudnych i skomplikowany prac mechanicznych, które dodatkowo mogą uszkodzić naszego smartfona. Gdyby tak miało być, rzeczywiście wątpliwości przed zastosowaniem dodatkowego obiektywu byłyby zasadne. Jednak jest to mylne myślenie wynikające z braku wiedzy. Istnieją produkty o bardzo małych rozmiarach, które po prostu nakładamy na jego obudowę, a dokładnie na obiektyw wbudowany w nasz smartfon. Posiadają one wygodne klipsy, które wystarczy nacisnąć, by odchylić ścianki i móc założyć obiektyw. Cały proces montażu jest zatem bardzo prosty i nie trwa więcej jak trzy sekundy.

Jakie efekty można uzyskać?

Na rynku istnieje kilka obecnie stosowanych obiektywów, które stwarzają możliwość uzyskania dodatkowych efektów. Do dyspozycji klientów oddane są tzw. 3 w 1, czyli produkty, które w jednym urządzeniu skupiają efekty trzech różnych obiektywów: rybie oko, makro, szeroki kąt widzenia. Rybie oko to funkcja, która polega na uzyskaniu efektu ujęcia kołowego z nieco wypukłym środkiem. Wyobraźmy sobie jak wygląda rybie oko. Dokładnie taki kadr zyskuje nasze zdjęcie kiedy używamy obiektywu o tej funkcji. Efekt makro to funkcja pozwalająca fotografować detale. Polega ona na uzyskaniu maksymalnego rozmiaru szczegółu obiektu. Dzięki zastosowaniu tego obiektywu będziemy mogli wykonywać zdjęcie z odległości 1-3 cm od fotografowanego obiektu. Obiektyw szerokokątny po prostu poszerza kąt widzenia. Tradycyjne obiektywy wbudowane w smartfonie mają zakres widzenia od 30, do 80 stopni. Zastosowanie obiektywu szerokokątnego umożliwia uzyskanie kąta widzenia o zakresie aż 120 stopni. W przypadku niektórych telefonów, może to oznaczać wzbogacenie pojemności kadru o wartość dwukrotną. Można jeszcze spotkać tzw. teleobiektywy, które stwarzają możliwość uzyskania dużego zbliżenia, które w niektórych przypadkach może osiągać wartość 10 x zoom.

Różnorodność produktów i ich jakości – działanie

Na rynku znajdziemy wiele różnych propozycji na dodatkowe obiektywy do smartfonów. Mamy do dyspozycji zarówno pojedyncze obiektywy, jak i urządzenia, które skupiają w sobie trzy różne rodzaje obiektywów. Ich działanie bywa różne. Tańsze produkty składają się z zestawu trzech różnych obiektywów, które wymagają oddzielnego wkręcania i wykręcania konkretnego obiektywu, w zależności od efektu, jaki chcemy uzyskać. Produkty bardziej solidne, jak np. obiektyw do telefonu #CLIPPO, to urządzenia, w których komfort użytkowania jest o wiele większy, poprzez zamknięcie wszystkich trybów fotografii w jednym uniwersalnym obiektywie. Dzięki temu, w jednym urządzeniu uzyskujemy możliwość korzystania z trzech efektów: rybie oko, makro i szeroki kąt. Istnieje również duża rozbieżność w klasie i jakości produktów, co przekłada się również na ich cenę. Najprostsze modele można kupić już w cenie dziesięciu złotych, najdroższe sięgają nawet kilkuset.

Nie ulega wątpliwości, że najtańsze produkty nie zapewnią wysokiej jakości. Są wykonane ze słabych materiałów i posiadają niskiej jakości soczewki, które nie zapewnią dobrej optyki, zatem nie pozwolą osiągnąć zadowalającej ostrości, nasycenia barwami i oświetlenia. Produkty nieco droższe stwarzają już całkiem przyjemne możliwości. Oferują dobrą ostrość i kontrast wykonywanych zdjęć, a dodatkowe efekty obiektywu są bardzo przyjemne dla oka.

Czy warto korzystać z tych produktów? Kiedy się sprawdzą?

Zdecydowanie warto zakupić dodatkowy obiektyw do telefonu, jeżeli wykonujemy nim dużą ilość zdjęć i zależy nam na ciekawych efektach i dobrej jakości. Są to jednak produkty przeznaczone dla amatorów, którzy pasjonują się fotografią i wykonują zdjęcia dla siebie i chcą wycisnąć z nich nieco więcej, niż oferuje sam aparat zamontowany w smartfonie. Obiektyw taki poprawi jakość zdjęć, sprawi, że kadry i ujęcia będą bardziej atrakcyjne i ciekawe oraz wywoływały wrażenie profesjonalnie wykonanej fotografii. Możemy jednak poczuć się nieco rozczarowani, jeżeli jesteśmy profesjonalnymi fotografami, którzy w bardzo wysokim stopniu znają się na tej sztuce, dostrzegają wszelkie detale i liczą na w pełni profesjonalne efekty. Pamiętajmy, że to jedynie smartfon i dodatkowy do niego gadżet, nie zaś profesjonalny sprzęt fotograficzny.