0

Jak fotografować przyrodę? Kilka praktycznych porad

Jak fotografować przyrodę? Kilka praktycznych porad
Oceń

Jesteś amatorem zdjęć przyrody? Wybierasz się w plener, by uwieczniać na fotografiach naturę ożywioną i nieożywioną? Przekonaj się, co warto zabierać ze sobą, by kadry były proste i stabilne, a obrazy odpowiednio oświetlone. Poznaj sposoby na robienie zdjęć statecznych oraz w ruchu. Dobierz dodatki do aparatu i zachwyć się osiąganymi efektami.

Zdjęcia robione dużym obiektywem oraz fotografia krajobrazowa

Jeśli wybierasz się w plener, by robić zdjęcia aparatem z dużym obiektywem, chcesz wykonywać krajobrazy lub korzystać z długiego naświetlania, przyda Ci się klasyczny statyw. Ponieważ jednak – mimo wykonywania zdjęć statycznych – pomiędzy ujęciami będziesz się przemieszczał, zadbaj o to, by statyw był maksymalnie lekki. Nie może być to statyw miniaturowy, ponieważ ten nie utrzyma większego i cięższego obiektywu. Postaw więc na trwały materiał – metal, nie tworzywo sztuczne.

Statyw jest pomocny przede wszystkim do wykonywania zdjęć z długą ekspozycją, czyli ruchu słońca po niebie (wschodów, zachodów), zacienionych (w nocy, jaskini, lesie), dalekich planów. By uzyskać oczekiwany efekt, zastosuj obiektyw długoogniskowy.

Zdjęcia natury w ruchu i statyczne

Możesz być pasjonatem wędrówek w nieznane i robienia zdjęć temu, co zastaniesz na miejscu. Jeśli tak jest, zamiast tradycyjnego i kłopotliwego do noszenia statywu postaw na nowoczesny zamiennik. Jest nim elastyczny statyw. Nazwę bierze od elastycznych nóg, które możesz wykręcać, skracać i dostosowywać do warunków zastanych. Mało tego, nogi elastycznego statywu możesz opleść nawet dookoła drzewa, by zrobić zdjęcie dzikim zwierzętom lub ptakom.

Tego typu nowoczesny statyw składa się podstawki pod aparat oraz efektownych nóg złożonych z kulek. Kulki umożliwiają ruch w pewnym zakresie. Dzięki elastycznemu statywowi zyskasz prosty i stabilny kadr, stawiając narzędzie na skałach, piasku czy innym trudnym podłożu. Jest kompatybilny z aparatem cyfrowym, kompaktowym, lustrzanką. Niektóre modele pozwalają na wykonywanie zdjęć telefonem. Uwaga! Elastyczny statyw może nie utrzymać aparatu z dużym obiektywem. Sprawdź, z jakim zakresem wag współpracuje.

Przyroda fotografowana w ruchu

Wyzwaniem może wydawać się fotografowanie i nagrywanie filmów w ruchu. Co zrobić, aby obrazy w kadrze się nie trzęsły, tylko zachowały stabilizację? W takim wypadku właściwą odpowiedzią będzie gimbal współpracujący z aparatem cyfrowym lub lustrzanką. Jeśli chcesz wykonywać ujęcia makro lub stosować obiektyw długoogniskowy, wybierz model gimbala dwuręcznego. Łatwiej będzie Ci utrzymać cięższy sprzęt.

Gimbal to urządzenie, które można określić ręcznym statywem. Z uwagi na wbudowany żyroskop zapewnia stabilizację obrazu nawet jeśli fotograf czy kamerzysta porusza się szybko i po nierównym gruncie. Dzięki niemu podążysz w ślad zwierząt lub wykonasz pasjonujący reportaż z wydarzenia plenerowego.

Pamiętaj, że aby urozmaicić i wyróżnić swoje zdjęcia na tle innych wykonywanych w podobnej scenerii, możesz wykorzystać różnorodne obiektywy, przesłony i filtry. Zasięgnij porady doświadczonego fotografa. Na pewno powie Ci, że lepiej włożyć większy wysiłek i uzyskać lepsze zdjęcie bazowe, niż spędzić dłuższy czas przy postprodukcji. Takie zdjęcie też bardziej docenisz.