0

Jak fotografować smartfonem

Jak fotografować smartfonem
5 (100%) 20 votes

Aparat w rękach fotografa to tylko narzędzie. Dobre i ciekawe zdjęcie można wykonać praktycznie każdym aparatem (oczywiście w zależności od warunków) – także tym wbudowanym w naszego smartfona. Ze względu na to, że telefon mamy praktycznie zawsze przy sobie, a aparat (jeżeli posiadamy) zajmuje więcej miejsca i nie zawsze wszędzie go ze sobą nosimy, smartfon staje się jednym z najpopularniejszych narzędzi do fotografowania codziennego życia, rodziny, dzieci, otoczenia, ale także miejsc i sytuacji, które są ciekawe, ale akurat jedynym aparatem, jaki mamy przy sobie jest ten wbudowany w nasz telefon komórkowy.

Pomysł i kompozycja przede wszystkim!

Nieważne czy fotografujemy profesjonalną lustrzanką cyfrową, tanim kompaktem, czy smartfonem – pomysł na zdjęcie i jego kompozycja są kluczowe. Jak komponować kadr za pomocą telefonu? W zasadzie tak samo jak przy użyciu każdego innego aparatu. Najpopularniejsza metoda to zasada trójpodziału kadru, czasami zwana też „złotym podziałem”. Kadr naszego zdjęcia dzielimy dwiema poziomymi liniami oraz dwiema pionowymi w równych odstępach. Punkty, w których linie się przecinają to tak zwane „mocne punkty” w których warto umiejscowić kluczowe elementy zdjęcia, takie jak twarz, sylwetka, oczy itp. Jeżeli nasz kadr przecinają linie (np. horyzont, drzewa, krawędzie ścian itp) to warto spróbować wykadrować zdjęcie tak, aby linie te pokrywały się z liniami złotego podziału. To podstawowa zasada i warto się jej nauczyć, chociaż nie ukrywajmy – zasady są po to, żeby je łamać, ale warto to robić świadomie i w konkretnym celu.

trojpodzial-kadrutrojpodzial-kadru-przyklad

Światło – zapomnij o flashu w smartfonie

Fotografując smartfonem w zasadzie najlepiej zapomnieć o wbudowanej (nie w każdy telefon, ale jednak) żaróweczce LED, która ma wspomagać aparat przy słabym oświetleniu imitując lampę błyskową. Problem z latarkami imitującymi flash w telefonach jest taki, że dioda po pierwsze jest umiejscowiona dość blisko samego obiektywu, przez co uzyskujemy dość płaskie światło, po drugie temperatura barwowa takiego źródła światła zazwyczaj jest dość kiepska, przez co balans bieli na fotografii będzie co najmniej „dziwny” (np. bardzo biała, chłodna, wręcz niebieska twarz oraz pomarańczowe, ciepłe tło). Dioda LED w smartfonie emituje światło stałe – a to kolejny problem, ponieważ w ten sposób nie zamrozimy ruchu jak to ma miejsce w przypadku lampy błyskowej, która błyska (a właściwie świeci) przez ułamek sekundy, przez co nasze zdjęcie mimo użycia lampy może być nadal rozmyte.

Szukaj dobrego światła zastanego… lub je stwórz!

Używanie wbudowanej w telefon diody LED (latarki) do doświetlania zdjęcia to słaby pomysł – to już ustaliliśmy. Jak więc oświetlić zdjęcie? Przede wszystkim szukaj dobrze oświetlonych miejsc. W ciągu dnia raczej nie powinieneś mieć z tym problemu, jednak co zrobić nocą? Po pierwsze poszukaj mocnych, istniejących źródeł światła: latarnie, billboardy, czy nawet długie światła samochodu – możesz wykazać się kreatywnością. Jeżeli brakuje Ci źródła światła – zawsze możesz użyć diody LED w telefonie – ale nie tym, którym fotografujesz! Pożycz telefon od kogoś i w ten sposób doświetl kadr. Dodatkowo takie światło (albo np. światło latarki) możesz przysłonić kartką białego papieru czy chusteczką higieniczną, dzięki czemu rozproszysz i zmiękczysz światło, prawie jak przy użyciu softboxa. Jeżeli fotografujesz małe przedmioty dobrze jest mieć przy sobie kawałek styropianu lub wcześniej wspomnianą kartkę papieru i użyć takiego przedmiotu jako blendy. Pamiętaj, że zmieniając oświetlenie zmieniasz też całe zdjęcie, więc próbuj, testuj różne ustawienia i baw się tym.

Ogniskowa i zoom w smartfonie

Niestety zdecydowana większość smartfonów dostępnych na rynku posiada bardzo szeroki obiektyw (wyjątkiem tutaj jest nowy iPhone 7 Plus). Jeżeli chcesz używać softwarowej funkcji zoomowania (tzw. zoom cyfrowy) to powinieneś czym prędzej o tym zapomnieć. Funkcja ta powoduje „zbliżenie” poprzez kadrowanie zdjęcia, a co za tym idzie powoduje to drastyczny spadek jakości (rozdzielczości) zdjęcia. Co więc zrobić w takiej sytuacji? Użyć nóg. Dosłownie – jeżeli chcesz przybliżyć fotografowany obiekt – podejdź do niego.

Na rynku istnieje kilka ciekawych rozwiązań w postaci doczepianych obiektywów do smartfona, dzięki czemu w prosty sposób możesz zmienić ogniskową obiektywu w telefonie.

zestaw-obiektywow-do-smartfonow

Dowiedz się więcej i sprawdź ceny dodatkowych obiektywów do smartfonów.

Kilka porad na koniec

  • pomyśl o zdjęciu zanim je wykonasz
  • poszukaj kadrów, pamiętaj o zasadzie trójpodziału
  • zmień perspektywę – zobacz, jak fotografowany obiekt będzie wyglądał z dołu, boku lub góry
  • wyczyść obiektyw – brud na obiektywie smartfona może popsuć nawet najlepsze zdjęcie
  • nie używaj filtrów, a przynajmniej używaj ich jak najmniej i ostrożnie

jak-fotografowac-smartfonem

Jak fotografować smartfonem?

Jeżeli zainteresował Cię ten temat to być może zainteresuje Cię także książka Jacka Boneckiego „Jak fotografować smartfonem”, którą szczerze polecamy.

Sprawdź cenę i kup książkę!