0

Jak wykonać dobrą makrofotografię – wskazówki dla początkujących

Jak wykonać dobrą makrofotografię – wskazówki dla początkujących
5 (100%) 1 vote

Porady dotyczące techniki i sprzętu do makrofotografii będą różne zależnie od budżetu i stopnia zaawansowania. Ponieważ profesjonalne obiektywy do makrofotografii są dość drogie, na początek warto w pełni wykorzystać potencjał już posiadanego aparatu i dołączonych do niego akcesoriów.

Porady dla początkujących

Bez profesjonalnego obiektywu do makrofotografii nie sposób zrobić naprawdę dobrego zdjęcia niewielkiego detalu, ale istnieją sposoby, by zastąpić taki sprzęt w sytuacjach awaryjnych. To też porady dla osób początkujących, które nie chcą lub nie mogą wydać wielu tysięcy złotych na obiektyw do makrofotografii. Wystarczy jednak, że mają one stary obiektyw do aparatów Zenon czy Praktika. Za pomocą pierścienia odwróconego mocowania można przytwierdzić je do zwykłego obiektywu zamocowanego do nowoczesnego aparatu, zyskując rodzaj szkła powiększającego, przez które będzie można fotografować. Na co dzień nie jest to zbyt wygodne, ale osobie, która zdjęcia makro chce robić od czasu do czasu, ten sposób może wystarczyć.

Podobnym rozwiązaniem są soczewki powiększające. Wyglądają one jak filtry – wystarczy je zamocować do swojego aparatu, by obraz się powiększył. Pozwala to robić zdjęcia z mniejszej odległości, a przy odrobinie precyzji i cierpliwości da się w ten sposób zrobić również fotografie makro. Nieco droższe będą pierścienie pośrednie, które mogą w awaryjnych sytuacjach zastąpić profesjonalne obiektywy do makrofotografii, bo są od nich lżejsze i mniejsze.

Obiektywy do makrofotografii

Sprzęt do makrofotografii jest niezbędny dla osób, które chcą fotografować drobne detale przyrody. Przydaje się też w fotografii profesjonalnej czy robieniu zdjęć na potrzeby sklepu internetowego, gdzie trzeba odpowiednio wyeksponować biżuterię czy inne niewielkich rozmiarów elementy. O wszystkim, co trzeba wiedzieć przed zakupem obiektywu do makrofotografii, można się dowiedzieć z linku: https://www.euro.com.pl/artykuly/wszystkie/artykul-jaki-obiektyw-do-makrofotografii-wybrac-kilka-waznych-wskazowek.bhtml

Została tam omówiona idealna ogniskowa dla makrofotografii, rodzaje obiektywów i dodatkowe funkcje, takie jak autofokus czy stabilizacja. Okazuje się, że te dwa ostatnie są niemal nieodzowne, by zdjęcia makro mogły wyjść. Alternatywą do droższego obiektywu do makrofotografii ze stabilizatorem obrazu jest statyw, ale to raczej wyjście do studia niż na wyprawę w plener.

Kilka wskazówek odnośnie obiektywu

Początkowo zaskoczyć może sama wielkość i ciężar obiektywów do makrofotografii. Równolegle z nimi warto kupić odpowiedniej wielkości pokrowiec czy etui na obiektyw. Gdy jest zimno, delikatne szkła można opakować w czapkę lub gruby materiał. Przed zakupem warto też sprawdzić testy poszczególnych obiektywów, zaczynając od sprawdzenia tych wyprodukowanych przez markę, jakiej jest aparat. Niekoniecznie jednak właśnie ten obiektyw będzie najlepszy, bo liczy się też odległość ostrzenia, którą trzeba dopasować do swoich potrzeb. Czytając testy dobrze sprawdzić, jaka przesłona daje najostrzejszy obraz i pamiętać później o tym podczas zdjęć.