zarabianie 1

Praca dla fotografa, czyli jak sprzedawać zdjęcia na stockach fotograficznych?

Praca dla fotografa, czyli jak sprzedawać zdjęcia na stockach fotograficznych?
5 (100%) 9 votes

Fotografia do drogie hobby, szczególnie, jeśli chcemy się rozwijać i inwestować w sprzęt. W życiu każdego fotoamatora przychodzi taki moment, kiedy zastanawia się na tym jak zarobić na zdjęciach. Dla wielu połączenie hobby z pracą to układ idealny i niedoścignione marzenie. W tym artykule podpowiemy Wam jak w prosty sposób każdy fotograf może zarobić lub dorobić generując pasywny przychód.

Co to są stocki fotograficzne?

Stocki fotograficzne to ogromne banki zdjęć, w których każdy może kupić, ale co ważniejsze, także sprzedać swoje zdjęcia. Zdjęcia na stockach kupują najczęściej firmy i instytucje związane z mediami i poligrafią: agencje reklamowe, PRowe, agencje social media, wydawcy, redakcje gazet i portali, firmy zajmujące się projektowanie i tworzeniem stron www. Generalnie zdjęcia stockowe są wykorzystywane wszędzie tam, gdzie są potrzebne zdjęcia, a nie opłaca się realizowanie sesji specjalnie pod dny temat. Przykład? Redakcja publikuje artykuł o puszczy i potrzebuje zdjęcia do artykułu – wysyłanie fotografa, który wykona odpowiednie zdjęcie to spory koszt finansowy oraz czasowy – w takim przypadku dużo taniej jest znaleźć odpowiednie zdjęcie na stocku fotograficznym, zakupić je i wykorzystać jako zdjęcie ilustrujące tekst.

Kto może sprzedawać zdjęcia na stockach?

To jest najciekawsze – każdy. Co lepsze – każdy ma takie same szanse na sukces, zarówno fotoamator jak i profesjonalny fotograf. Podstawą w fotografii stockowej jest pomysłowość i unikalność tematów, jakie się fotografuje. Oczywiście trzeba spełnić odpowiednie warunki techniczne, takie jak minimalna rozdzielczość, odpowiednie naświetlenie, ostrość czy brak szumów – ale do sprzedawania zdjęć na stockach nie trzeba mieć nawet lustrzanki – wystarczy przeciętny aparat kompaktowy.

Ile można zarobić sprzedając zdjęcia na stockach?

Znamy osoby, które żyją ze sprzedaży zdjęć na stockach. Znaczna większość jednak traktuje to jako dodatkowe, pasywne źródło dochodu, które stale zasila budżet i pozwala na rozwijanie hobby jakim jest fotografia. Wiele zależy od Ciebie – jak bardzo przyłożysz się do zdjęć, jak często będziesz fotografował z myślą o stockach, jak kreatywny i pomysłowy jesteś. Osiągnięcie pułapu 100$ miesięcznie z każdego ze stocków (taka jest przeważnie minimalna kwota możliwa do wypłaty) jest dość proste i na prawdę każdy jest w stanie to osiągnąć. Pamiętać należy też, że jedna fotografia może być kupiona wiele razy – tak więc może generować przychód pasywny w nieskończoność.

Jak i gdzie zacząć sprzedawać zdjęcia?

Proponujemy zacząć od wrzucenia kilku zdjęć na 3 najpopularniejsze stocki:

Zacznij od rejestracji, następnie wgraj pierwsze zdjęcia, które zostaną sprawdzone pod kątem technicznym przez moderatorów. Jeżeli uda Ci się przejść ten krok i Twoje pliki zostaną zaakceptowane – zaczynasz zarabiać. Pamiętaj, że liczy się kreatywność, świeże podejście do tematu. Możesz fotografować dosłownie wszystko i sprzedawać zdjęcia. Miej na uwadze, że początki są dość trudne i łatwo się zniechęcić, ale gdy sprzedadzą się pierwsze zdjęcia – poczujesz motywację. Nie zniechęcaj się, jeśli na początku zdjęcia nie będą się sprzedawać lub nawet nie będą akceptowane przez moderatorów. Rób kolejne zdjęcia, pracuj nad techniką i pomysłami, dodawaj kolejne zdjęcia. W pewnym momencie na pewno zdjęcia zaczną się sprzedawać, dlatego nie poddawaj się, rób zdjęcia i na pewno osiągniesz sukces!

Jeżeli macie jakiekolwiek pytania związane ze sprzedażą zdjęć na stockach – możecie zadawać je tutaj, na Facebooku lub wypełniając specjalny formularz. Już niedługo na naszej stronie pojawią się kolejne artykuły dotyczące sprzedaży zdjęć na stockach.